"Продуктивність інтелектуальної роботи дитини"
Тест
Спираючись на свої спостереження за дитиною у повсякденному житті, виберіть відповідний варіант відповіді на кожне із запитань:
Чи здатна дитина займатися чим-небудь тривалий час без перерви?
ü не зважаючи на тривалу роботу, майже не втомлюється, готова виконувати завдання і далі – 5 балів;
ü може працювати достатньо довго, не скаржачись – 4 бали;
ü про високу працездатність говорити складно – 3 бали;
ü спочатку працює уважно, але швидко втомлюється – 2 бали;
ü щохвилини перериває заняття, допускає велику кількість помилок – 1 бал.
Чи виявляє стійкість до невдач?
ü у разі невдач концентрується, працює старанніше, без нервозності – 5 балів;
ü засмучується, але ненадовго, готова до подальшої роботи – 4 бали:
ü про стійкість до невдач говорити складно – 3 бали;
ü важко переживає невдачі, не може мобілізуватися без сторонньої допомоги – 2 бали;
ü деморалізується після невдач, плаче, відмовляється працювати – 1 бал.
Чи здатна працювати у несприятливій обстановці?
ü за будь-яких умов працює успішно, не реагує на шум – 5 балів;
ü прагне налаштуватися на діяльність, застосовує спеціальні прийоми зосередження (промовляє завдання вголос, затикає пальцями вуха тощо) – 4 бали;
ü зазнає труднощів, коли потрібно працювати у гурті; просить не розмовляти, не заважати – 3 бали;
ü знижує свою продуктивність у несприятливій обстановці, втомлюється, нервує, відволікається, відмовляється працювати – 2 бали;
ü за наявності стороннього шуму взагалі не може виконувати завдання у групі однолітків; потребує допомоги дорослого – 1 бал.
Чи відмовляється від дій, коли стикається з перешкодами?
ü продовжує роботу, не втрачає віри в успіх – 5 балів;
ü відволікається від дії, проте після нагадування або додаткової стимуляції продовжує роботу – 4 бали;
ü може припинити або уповільнити роботу, швидше стомитися – 3 бали;
ü використовує будь-яку перешкоду для того, щоб відмовитися від подальших дій – 2 бали;
ü не лише припиняє будь-які спроби, а й втрачає віру у власні сили – 1 бал.
Чи охоче виконує дії, які потребують значних зусиль?
ü любить роботу, яка її повністю захоплює і потребує витривалості та терпіння – 5 балів;
ü здатна неодноразово виконувати одноманітні завдання, хоч і без задоволення – 4 бали;
ü неохоче, без зацікавленості виконує дії, що потребують додаткових зусиль – 3 бали;
ü здатна до дій, які потребують зусиль, лише під контролем дорослого – 2 бали;
ü відмовляється від тривалих, утомливих дій у будь-який спосіб – 1 бал.
ПІДРАХУЙТЕ БАЛИ:
· Якщо ваша дитина набрала від 20 до 25 балів, то можна говорити про виражену готовність до навчання.
· Якщо ваша дитина набрала від 14 до 19 балів, то окремі особливості її вищої нервової діяльності, властивості темпераменту можуть ускладнити адаптацію до умов шкільного життя. Можливо, проблеми криються у рівні тривожності чи імпульсивності. Але ще не все втрачено. Цілеспрямований пошук причин такого стану дитини, індивідуальний наполегливий підхід до неї можуть виправити ситуацію.
· Якщо ваша дитина набрала всього від 9 до 13 балів, це означає, що на її підготовку до школи знадобиться не менше року. Бажано готувати таку дитину за індивідуальною програмою з урахуванням причин, що спричинили незадовільний стан готовності дитини до навчання. Також будуть корисними заходи, спрямовані на зміцнення нервової системи: санаторний режим, загартування тощо.
· Якщо ваша дитина набрала менше 9 балів, перевірте свої розрахунки або зверніться до інших дорослих, які добре знають вашу дитину, і попросіть провести оцінювання. Проаналізуйте, чи створили ви сприятливі умови для роботи дитини.
Показники рівня сформованості індивідуальних умінь аналізувати, порівнювати, встановлювати закономірності
Високий рівень: дитина визначає зміст, суть (у тому числі приховану) завдання, яке необхідно виконати; може його проаналізувати; точно узагальнює його у мовленні; бачить і усвідомлює тонкі відмінності при порівнянні, встановлює закономірні зв'язки.
Середній рівень: завдання, які потребують аналізу, порівняння, узагальнення і встановлення закономірних зв'язків, дитина виконує за умови стимулювання дорослим.
Достатній рівень: дитина виконує завдання за допомогою дорослого, може перенести засвоєний спосіб діяльності на виконання аналогічного (подібного) завдання.
Низький рівень: під час виконання таких завдань дитина потребує навчальної допомоги, яка не завжди є ефективною; не може перенести засвоєний спосіб діяльності на виконання аналогічного (подібного) завдання.
Визначення результативності вашої співпраці з дитиною
Висока результативність:
· дитина проявляє допитливість, активність;
· завдання виконує із цікавістю, самостійно;
· не потребує додаткового зовнішнього стимулювання.
Середня результативність:
· дитина недостатньо активна і самостійна;
· потребує деякого зовнішнього стимулювання під час виконання завдань;
· має достатньо вузький круг інтересів.
Низька результативність:
· дитина має низький рівень активності і самостійності;
· потребує постійного зовнішнього стимулювання під час виконання завдань;
· не проявляє допитливості й інтересу до навколишнього світу.
Сподіваємося, що цей тест допоможе батькам визначити, чи готова дитина до навчання у школі.
Якщо результат виявиться негативним, то варто не зволікаючи створити всі умови для активної співпраці з дитиною. За потреби слід проконсультуватися зі спеціалістом.
http://obawskijdnz.ucoz.ru/
|